Hoe herken je valse berichten?

Via valse berichten (phishing) verstuurd in naam van eBox proberen oplichters je bankgegevens en andere persoonlijke gegevens te stelen. Hierop moet je letten:

  • My e-box stuurt enkel berichten vanuit het adres myebox.noreply@bosa.fgov.be.
  • Echte berichten van My e-box spreken je steeds aan met je naam en niet met 'Geachte Heer/Mevrouw'.
  • Inloggen op online overheidsdiensten verloopt altijd via digitale sleutels zoals eID, Itsme, mobiele app etc. en niet via een gebruikersnaam en wachtwoord
  • My e-box zal nooit je bankgegevens vragen.

Wat moet je doen als je een phishingbericht ontvangt?

  • Klik niet op de link en verwijder het bericht.
  • Geef nooit je bankcodes door.
  • Meld het verdachte bericht via verdacht@safeonweb.be.
  • Log altijd in op je eBox via de officiële website www.burgerprofiel.be

Klikte je op de link? Gaf je gegevens door?

Wat is eBox?

De eBox is je beveiligde, persoonlijke digitale postbus met officiële brieven en documenten van de overheid. Ook je brieven en documenten van het Groeipakket kan je in je eBox ontvangen.

Gebruik je eBox nog niet? Je eBox activeren kan gemakkelijk via  Mijn Burgerprofiel.

Bescherm jezelf tegen phishing: installeer de safeonweb app

Safeonweb heeft nu ook een app die je informeert over actuele cyberdreigingen en online oplichting. Je ontvangt ook specifieke waarschuwingen als er een infectie is gemeld aan Safeonweb op jouw geregistreerde thuisnetwerk. 

De Safeonweb app wordt gratis ter beschikking gesteld voor iOS in de App Store en Android in de Google Play Store.